Kolarstwo górskie jest jedną z najciekawszych form aktywności fizycznej. Uczestnicy zawodów MTB doskonale wiedzą, że dobra kondycja to nie wszystko. Równie ważna jest bowiem odpowiednia technika jazdy. Trasy wyścigów MTB roją się od wymagających podjazdów, stromych zjazdów, przeszkód i zakrętów. Właściwa technika jazdy ważna jest nie tylko dla uzyskania dobrego czasu na koniec zawodów, lecz także ze względów bezpieczeństwa. Rower górski wymaga znajomości określonych zasad.Jakie są najważniejsze zasady związane z jazdą rowerem górskim? Zapraszamy do lektury.

Dostosowanie techniki do warunków
W czasie jazdy MTB spotkamy się z różnymi rodzajami tras, różnymi nawierzchniami i różnymi warunkami pogodowymi. Pamiętajmy, że inaczej jeździ się po lasach, inaczej po polach, a inaczej po piasku. Weźmy pod uwagę fakt, że zupełnie inaczej zjeżdża się po suchych, a inaczej po mokrych kamieniach .Dlatego każdorazowo powinnyśmy dostosować technikę do panujących warunków. Najlepiej ćwiczyć jazdę na różnych podłożach i przy różnej pogodzie. Dzięki temu nauczymy się jeździć w różnych rodzajach warunków.

>>KLIKNIJ I ZOBACZ CO PRZYGOWALIŚMY<<

Rower górski – podjazdy
Jedną z najbardziej wymagających części tras MTB są podjazdy. Bez względu na to, czy czeka nas krótki lecz stromy podjazd, czy może dłuższy wjazd o mniejszym nachyleniu, odpowiednia technika jest tu podstawą. Generalnie podjazdy najlepiej pokonywać w pozycji siedzącej. W czasie takiego manewru może się zdarzyć, że przednie koło zacznie odrywać się od ziemi i unosić ku górze – aby tego uniknąć, należy przesunąć pupę na sam początek siodełka. Podjazdy można również pokonywać na stojąco. W takim przypadku konieczne jest odpowiednie balansowanie ciałem w celu zapewnienia jak najlepszej przyczepności. Musimy zachować taki balans ciała, by zapobiec buksowaniu tylnego koła i unoszeniu się przedniego.

Rower górski – zjazdy
Równie ważne jest obranie odpowiedniej techniki jazdy w trakcie pokonywania zjazdów. W czasie zjeżdżania ze wzniesienia kluczowe znaczenie ma dobry sposób hamowania oraz prawidłowe ułożenie ciała. Im bardziej stromy jest zjazd, tym ważniejsze jest zajęcie odpowiedniej pozycji na rowerze. Podczas pokonywania zjazdu należy przesunąć pupę maksymalnie do tyłu, sięgając za siodełko. Dzięki temu uzyskamy stan, gdy ciężar naszego ciała przeniesie się na tylne koło, a nam łatwiej będzie zapanować nad rowerem.

Hamowanie
Hamowanie to jedna z najważniejszych umiejętności, jaką powinna posiąść osoba uprawiająca kolarstwo górskie. W czasie hamowania używa się obydwu hamulców, w jakie wyposażony jest rower MTB. Generalna zasada jest taka, że hamulca tylnego możemy używać właściwie bez ograniczeń, natomiast w przypadku hamulca przedniego musimy zachować ostrożność. Pamiętajmy, by przy zjazdach o dużej prędkości nie używać wyłącznie hamulca przedniego, ponieważ może skończyć się to nieprzyjemnym skutkiem w postaci przekoziołkowania przez przednie koło. Hamując, stosujmy tzw. hamowanie pulsacyjne – nie powinnyśmy blokować koła całkowicie. Gdy je zablokujemy, będzie nam trudniej zapanować nad rowerem, ponieważ może nas znosić na boki. Istotną sprawą jest także unikanie hamowania na zakrętach. Jeśli już musimy zahamować, róbmy to z wyczuciem i możliwie jak najdelikatniej.

Zakręty
Trenerzy kolarstwa sportowego jednogłośnie twierdzą, że najszybszą techniką pokonywania zakrętów jest ścinanie. Aby to zrobić, musimy skręcając w lewo podjechać maksymalnie do prawej krawędzi zakrętu, w środkowej części zakrętu ściąć do lewej, a na koniec znaleźć się ponownie po prawej stronie toru jazdy. Oprócz tego istnieją jeszcze dwie inne techniki pokonywania zakrętów. Są znacznie wolniejsze od przedstawionej przed chwilą, ale również pozwalają w bezpieczny i skuteczny sposób przejechać zakręt. Pierwsza z nich polega na dojechaniu do wewnętrznej strony zakrętu i opuszczenia go od strony zewnętrznej. Manewr można wykonać także odwrotnie, tj. dojechać do zakrętu od strony zewnętrznej i opuścić do od strony wewnętrznej. W czasie pokonywania zakrętów warto wykorzystać siłę odśrodkową. W tym celu trzeba oprzeć koła na krawędziach kolein.

Jazda na stojąco
W czasie jazdy na stojąco należy bardzo umiejętnie stosować balansowanie ciałem. Praca rąk, nóg i tułowia musi być płynna i dobrze skoordynowana. Aby uniknąć tracenia toru jazdy, należy odpowiednio pracować rękami, które muszą być cały czas oparte na kierownicy. Najwygodniej jest jeździć w ten sposób z szeroką kierownicą, dzięki której zwiększa się zasięg ruchu rąk. Aby zminimalizować niepotrzebne ruchy tułowia i zmniejszyć straty energetyczne, biodra powinny cały czas pozostawać wyprostowane. Największą efektywność uzyskamy regularnie bujając rowerem w prawo i w lewo, wykonując w tym czasie skoordynowaną pracę rąk i nóg.

Hotel Premium